Se undervisnings forløbet fra start ved at rulle helt til bage.

mandag den 13. august 2012

Evaluering

Det var det første år med design på Lilleværløse skole.
Primært syntes jeg, at det er gået ud over al forventning, især hvad angår elevernes udbytte af undervisningen. 

Der har været rigtig mange episoder, hvor jeg har haft den der "gåsehud fornemmelse" og det er for mig det bedste, man kan opleve som lærer/underviser - den der situation, hvor man er nødt til at tage fat i eleverne og udbryde  "Holdkæft hvor er det godt".
Det har, sjovt nok, altsammen været i situationer, hvor eleverne har skullet arbejdet selvstyrende.

Som fx opgaven med bogstaverne, hvor eleverne fik en simpel opgave: Design jeres egne bogstaver.
Min eneste rolle var at skaffe materialer og ellers blande mig uden om, hvilket kræver stor selvbeherskelse .

Hvad var det så de fik ud af undervisningen, hvad var det de lærte og hvad var det de blev så gode til?:
  • At udtænke en ide og udføre den til et færdigt produkt.
  • At tænke selvstændigt og kreativt. Bl.a. i kraft af at jeg som underviser trådte til side.
  • At få styrket selvtiliden bl.a. på grund af, selv at have ansvaret for opgven.
  • At være krævende og selvkritisk og have bevisthed om finish.
  • At tilegne sig viden om forskellige materialer.
  • At tilegnet sig viden om dansk design tradition.
Det som jeg er blevet meget opmærksom på, er hvor vigtigt det er at opgaven passer til målgruppen, hvis man skal ha' den oplevelse af at eleverne for det bedste udbytte.
Et eksempel som nok var skudt lidt over målet, var opgaven hvor eleverne skulle tegne huse og lave fasadetegning. En god opgave, hvor eleverne lærte en masse om fag fagligt tegneteknik. Men også en meget svær opgave det krævede meget forklaring og megen venten og meget frustration.  

Jeg syntes det har været utrolig spændende at arbejde med faget, og er meget glad for at få lov til at forsætte med de kommende 6. klasser. Der er rigtig mange ting, der ikke er blevet afprøvet endnu.

Jeg er helt sikker på at Design faget er den rette vej, og at det kan give eleverne nogle uundværlige færdigheder, som de kan tage med sig videre.

Det kommende år vil jeg forsætte min blog, men vil dog kun indrage nye emner, for ikke at lave for mange gentagelser.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar