Se undervisnings forløbet fra start ved at rulle helt til bage.

tirsdag den 10. januar 2012

Perspektiv

Hvad vil det sige at tegne et perspektiv og hvad er vigtigt at lægge mærke til og få færdigheder i, hvis man skal ende med et godt resultat?

 
Opgaven var at eleverne skulle tegne en "professeterning" som så skulle godkendes før de måtte gå videre til næste opgave.
Det viste sig som en rigtig god øvelse, med meget mere indhold og "a-ha/ nåå ja" oplevelser end jeg umiddelbart havde regnet med.
Bare det at styre en blyand og en lineal, viste sig at være en rigtig god øvelse.

Det første jeg bad dem om, var at tegne terningen oppe fra, 5*5 cm, dreje den 45 grader og tegne det forreste punkt ned til grundlinjen.

De resterne punkter skulle så føres ned på grundlinjen med præsis 90 graders vinkel!...... Faktisk er det rigtig svære at få en 90 graders lineal til at lægge lige på grundlinjen og samtidig ramme det usete punkt.

Så er der flere der meget rigtigt, finder ud af at, mellemrummet mellem stregerne bliver mindre og mindre....
Det var der en del der fik løst, ved at de da bare målte 5 cm op på hver side af meterstregen på grundlinjen....... og her kom den første "nåå ja" oplevelse da de finder ud af at terningen i sidste ende bliver deform.

Men det lykkes til sidst at alle fik tegnet og godkendt en flot terning.


En lille opgave med rigtig mange lærerige elementer.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar