Se undervisnings forløbet fra start ved at rulle helt til bage.

lørdag den 21. april 2012

BOGSTAVER

Som noget nyt skal eleverne designe deres eget alfabet.
Opgaven er meget åben og meget enkel.
"Design jeres eget alfabet, men tænk det så anderledes og langtud/ mærkeligt som overhovedet muligt, de eneste grænser der er, er dem der ligger inden for skolens grænser for fx materialer og tid og plads"
Jeg startede forløbet med et lille powerpoint der fortalte om hvor meget, helt simple bogstaver kan fortælle og hvor meget de kan betyde og hvor meget bogstaver netop indeholder de 3 designbegreber.

KommunikationÆstetikFunktion

Hvorfor er der valgt netop desse dogstaver til de to forskellige skilte og hvilken betydning vil det have hvis de blev bytte om?


  CIRKUS                                 P O L I T I 

Eleverne forstod hurtigt bogstav opgaven og modtog den helt fantastisk.

Min opgave består bare i at lave indkøbsliste, så eleverne har det de skal bruge, og selvfølgelig sørge for at det ligger inden for den økonomi faget har.

Eleverne ville bl.a. have
  •  plastikkrus (gennemsigtige)
  • farvede saftevand
  • sæbe til skum
  • vingummibamser
  • optændingbriketter
  • Tivoli krymmel  

Evt Inspiration kunne eleverne finde
i en helt fantastisk bog om emnet "3D types"
En bog jeg fandt i en boghandel i Berlin

Kondomer og briketter    

En gruppe drenge kom hen til mig, lidt betuttede og sagde at de havde en ide med noget ild, om det kunne lade sig gøre, den skulle jeg selvfølge lige vende, men jeg vil også være ked af at blokere for drengenes ideer, så i samarbejde med vores rare og imødekommende pedel lykkedes det for dem at få lavet et rigtigt godt og anderledes projekt.

Her er et af deres bogstaver
En anden gruppe....drenge ville meget gerne lave noget med kondomer... her var jeg også lige i et dilemma et kort øjeblik, men valgte så at tage det dybt alvorligt og fik meget hurtig vendt drengenes fjolleri til en seriøs opgave. De blev sendt i byen for at finde ud af om min økonomi kunne holde til præventions indkøb, efter at vi havde haft en lille snak om hvor moden man nu skulle være for at gå i byen og kikke på kondomer.

Efterfølgende da vi havde fået købt en pakke kondomer, 6 stk. med en vibrator?? til 50 kr. og de var begyndt at forme forskellige bogstaver, fik vi en lang og god diskussion, hvor de andre grupper også var involverede, om den bagrund man vælger til sine bogstaver, noget som jeg i første omgang slet ikke havde tænkt med.

- Hvad sker der fx med kondombogstaverne hvis man vælger at have en lyserød plys baggrund, fremfor bare at lægge dem på et laminat bord?Det var fantastisk at se hvor hurtigt de tog opgaven seriøst, fra at det havde været lidt drenge fjolleri, til hvordan en opgave hurtigt kan udvikle sig og komme til at indholde mange flere aspekter end man lige havde regnet med.

Christians ide !

Christian havde en helt bestemt ide om nogle 3D bogstaver som jeg først forstod da han gik igang, og selvom min vigtigste opgave er ikke at blande mig, så kan det altså være rigtig svært når man selv bliver fanget af elevernes ideer.











Her er flere ideer og resultater







Afslutning

Projektet sluttede vi af med en udstilling på Skoletovet, lige som fasadetegningerne blev det for det første hold. 




Ingen kommentarer:

Send en kommentar